Exact één jaar geleden...

Vandaag is het exact één jaar geleden dat op een vliegtuig richting Umeå stapte. Het is exact één jaar geleden dat ik toekwam in de allerkleinste luchthaven dat ik ooit gezien heb. Het is ook één jaar geleden sinds ik de sleutels kreeg van mijn eerste kot, waar een lelijke blauwe sleutelhanger aan hing. Dat lelijke ding bleek dan uiteindelijk een badge te zijn waarmee ik de deur van mijn gang kon open doen, een handig lelijk ding dus.

Ik herinner mij nog hoe nerveus, maar nieuwschierig ik was toen ik op de campus aankwam en hoe ik heel gedachteloos mijn huurcontract ondertekende. Het enige waar ik aan kon denken was hoe geweldig het was dat ik er echt zat. Nooit had ik gedacht dat ik écht op erasmus zou gaan. Het begon ook eerst als een grap, om mijn ouders mee te plagen. Maar daar zat ik dan, in Zweden, tussen allemaal mensen die ik niet kende. Ik denk niet dat ik me ooit gelukkiger en vrijer gevoeld heb dan toen.

Het is ondertussen al een jaar geleden en toch denk ik dagelijks aan die drie maanden. Meer dan drie maanden had ik niet nodig om helemaal verliefd te worden op een land, op een volk en de sfeer die er hing. Ik heb al eerder in een post vertelt dat een Erasmus ervaring je verandert. Ik ben er echter nooit verder op ingegaan. Dat wil en kan ik ook niet. Ik denk dat een Erasmus ervaring voor iedereen heel anders is. Je leert jezelf op verschillende vlakken beter kennen en dat vind ik heel belangrijk. Het is een soort van safe space waar je helemaal jezelf kan zijn, omdat niemand je echt kent.

Ik denk dat je de beste ervaring hebt als je helemaal alleen gaat. Op die manier kun je echt het meeste  uit je trip halen. Maar het is ook heel fijn als je iemand meehebt die je kent. Op deze manier zal je minder heimee hebben omdat je een deeltje 'thuis' meehebt.

Ik weet dat ik al een tijdje niets gepost heb, maar ik wou deze dag niet laten voorbij gaan zonder er iets over neer te pennen. Dit is mijn persoonlijke blog en mijn Erasmus ervaring maakt een groot deel van mij uit. Ik ben Umeå heel dankbaar om verschillende dingen en kan niet wachten om heel binnenkort terug te gaan. Tack så mycket Umeå, ses snart.


Share:

0 reacties